Vrouwen nemen Blåkläder over – een nieuw, uitgebreider assortiment dameskleding voor gelijke kansen.
Er zijn nog steeds niet zoveel vrouwen werkzaam in de bouw, iets wat nog eens extra benadrukt wordt door het huidig weinig beschikbare assortiment dames werkkleding in de markt. Blåkläder’s motto: “correct gekleed, veilig en stijlvol, van binnen en van buiten” maakt geen onderscheid tussen de seksen. Dat is de reden waarom het bedrijf uit Zweden haar assortiment dameskleding gaat uitbreiden. Ze worden hierbij geholpen door experts van over de hele wereld – vrouwelijke professionals die reeds werken in de sector.
Ondanks alle grote inspanningen die worden gedaan om vrouwen de bouwsector in te krijgen, zijn ze nog steeds in de minderheid en dit om verschillende redenen. Blåkläder is van mening dat er op zijn minst gelijke kansen moeten zijn als het gaat om werkkleding.
“Productontwikkeling van werkkleding voor vrouwen blijft achter. Iedereen moet gelijke kansen hebben als het gaat om pasvorm, functionaliteit en kwaliteit. Het hebben van gelijke kansen stuurt ook de juiste signalen uit naar vrouwen die een bepaalde opleiding willen kiezen”, zegt Mathew Vandorpe, Country Manager Nederland en België bij Blåkläder.
Zowel Peab, één van de grootste bouw- en infrabedrijven in Scandinavië, als JM Scandinavië, een toonaangevende projectontwikkelaar in villa- en woningbouw, onderstrepen dat het hebben van een grotere diversiteit een kwestie van overleven is voor de gehele industrie. JM is één van de bedrijven die ernaar streeft om in 2030 in ieder geval 20% vrouwelijke werknemers te hebben.
“We zien dat het aantal vrouwen op managementniveau groeit, maar nog niet in de gewenste aantallen op de werkvloer zelf. De dames werkkleding van Blåkläder is belangrijk. Vandaag de dag is het van groot belang om als gerespecteerde werkgever vrouwen dezelfde mogelijkheden als mannen te bieden” zegt Mona Backlund, Group Work Environment Manager bij JM.
Maria Hernroth, Group Equality and Diversity Manager bij Peab, is het hiermee eens: “Het is absolute noodzaak dat we er alles aan doen om ‘gender labeling’ voor verschillende rollen te voorkomen, en in plaats daarvan, mannen én vrouwen werven voor alle posities binnen het bedrijf. Er is grote vraag naar speciaal ontwikkelde dameskleding en we verwelkomen dan ook Blåkläder’s nieuwste project.”
Blåkläder’s drijvende kracht ligt in de uitdaging van het ontwikkelen van producten die voor eindgebruikers het dagelijkse leven veiliger, eenvoudiger en comfortabeler maken. Er zijn verschillende verbeterpunten en één daarvan is het kunnen aanbieden van een
breder assortiment dameskleding met verbeterde pasvorm.
“Veel vrouwen vinden de werkkleding in het algemeen te ruim en zonder goede pasvorm. We moeten werken aan meer comfortabele en lichtere kleding, zonder de belangrijke certificeringen te verliezen, hetgeen een voorwaarde is voor de eindklanten om erin te mogen werken. Dit zijn vooral problemen bij de High Vis kledingstukken, en het is dan ook een grote uitdaging om nieuwe, creatieve oplossingen daarvoor te vinden” aldus Rose-Marie Näsström, Product Ontwikkelaar bij Blåkläder.
Een belangrijk element van dit nieuwe project is de benoeming van een testpanel om het assortiment te evalueren. Hiervoor is een wervingscampagne gestart om vrouwelijke testpiloten te vinden die dagelijks veel tijd doorbrengen in hun werkkleding. Werving gebeurt via de website in alle landen waar Blåkläder actief is. De testpiloten zullen doorlopend worden gecontacteerd, start vanaf najaar 2016.
Dit is slechts één van de aspecten in het ambitieuze plan van Blåkläder om de optimale pasvorm, kwaliteit én functionaliteit te bereiken.
Voor meer informatie, neem contact op met:
Kalle Larsson, Hoofd Marketing, Blåkläder
E-mail: kalle.larsson@blaklader.com
Mathew Vandorpe, Country Manager België en Nederland, Blåkläder
E-mail: mathew.vandorpe@blaklader.com