Blåkläder produceert op zonne-energie
De drijvende kracht om steeds beter te worden, doordringt het hele bestaan van Blåkläder. Van productontwikkeling tot milieukwesties. Sinds het begin van 2019 wordt bijna 50 procent van alle productieprocessen van Blåkläder uitsluitend door zuivere zonne-energie aangedreven.
Bijna een jaar geleden werden zonnepanelen geïnstalleerd op de productiefaciliteiten van Blåkläder in Sri Lanka en Myanmar. Als gevolg van dit initiatief wordt vandaag al bijna de helft van de totale productie, zo’n 3,8 miljoen kledingstukken, aangedreven door duurzame energie.
"Dit is een mijlpaal in de geschiedenis van ons bedrijf en een belangrijke stap in de richting voor verdere verbetering van ons imago als duurzame organisatie. De technologische ontwikkeling op het gebied van zonne-energie vordert snel en we willen natuurlijk snel mee volgen met deze evolutie", zegt Anders Carlsson, CEO van Blåkläder.
De afgelopen jaren is zonne-energie een belangrijke energiebron geworden in de productie-industrie. Dit is een direct gevolg van het intensieve debat over klimaatverandering, en ook dankzij het feit dat zonnecelsystemen kosteneffectiever en efficiënter zijn geworden.
“Het gebruik van deze natuurlijke energiebron in onze fabrieken waar de kledingstukken worden vervaardigd, voelt als een logische keuze. Het is ons doel om nooit achterover te leunen, maar om elke dag te zien welke maatregelen we kunnen nemen om een duurzamer bedrijf te worden. Nu onze productie is uitgerust met zonnepanelen, hebben we een belangrijke stap gezet, maar het kan uiteraard steeds beter. Hopelijk kan ons initiatief de textielindustrie inspireren om meer te investeren in hernieuwbare energiebronnen", zegt Anders Carlsson.
Blåkläder‘s productie met zonne-energie gaat hand in hand met het lange termijn duurzaamheidsprogramma van het bedrijf. Een ander voorbeeld van duurzaamheids-initiatieven in de productie van Blåkläder zijn de nieuwe systemen voor het hergebruik van afvalwater, samen met een zogenaamd waterkoelsysteem dat de werkomgeving op een klimaatvriendelijke manier verbetert.
"We zullen niet stoppen met onze inspanningen en we nemen de volledige verantwoordelijkheid om onze belofte na te komen om elke dag een beetje duurzamer te worden. Het is onze missie en de enige manier om onze geloofwaardigheid als wereldwijde speler in werkkleding te behouden", legt Anders Carlsson uit.