Blåkläder breidt uit en investeert ruim 4 miljoen Euro in een volledig geautomatiseerd logistiek centrum
40 000 vierkante meter is niet meer voldoende voor de snelle groei van Blåkläder. Om te voorkomen dat we onze kantoren en magazijnen moeten uitbreiden, investeert Blåkläder in een nieuwe, volledig geautomatiseerde logistieke oplossing die - naast een efficiënter magazijnbeheer – ook een betere werkomgeving, een snellere orderverwerking en grotere leveringszekerheid als voordeel biedt.
“We hebben meer ruimte nodig voor zowel ons kantoor als magazijn. Dit was een effectieve manier om de bestaande gebouwen uit te breiden, omdat we op deze manier onze magazijnruimte kunnen uitbreiden met 60%”, zegt Anders Carlsson, CEO van Blåkläder.
Blåkläder is één van de eerste bedrijven in Zweden dat investeert in het hyper-moderne logistieke systeem AutoStore. Naast een efficiënte ruimtebenutting, biedt AutoStore ook betere arbeidsomstandigheden voor het personeel.
“We zien veel voordelen in het systeem. Niet in het minst, is het meer ergonomisch correct voor onze medewerkers, door minder zwaar hijswerk en minder kans op ongevallen wanneer we niet langer vorkheftrucks hoeven te gebruiken. De orderverwerking zal sneller zijn en er zullen dagelijks meer producten kunnen uitgeleverd worden”, zegt Anders Carlsson.
AutoStore is gebouwd als een grote kubus met verschillende boxen. Elke box heeft een nummer dat verbonden is met een product. Bovenaan de kubus moeten robots op commando helpen met het zoeken en het doorsturen van de door het personeel gewenste product.
“De meest eenvoudige manier om uit te leggen is; we rijden momenteel rond onze hele voorraad door middel van heftrucks om producten te stockeren en te picken. Met het nieuwe systeem doen we het tegenovergestelde - het personeel staat op het station en de producten komen naar hen toe”, aldus Anders.
Het systeem, het modernste in zijn soort, heeft een zeer laag verbruik en is - op het vlak van milieuvriendelijkheid – een zeer doordachte oplossing.
In de eerste fase zal AutoStore 28 000 dozen in het magazijn opslaan, maar Blåkläder is al van plan om dat aantal te gaan verdubbelen.
“We zitten in een sterke groeifase. 2015 was een recordjaar op vele manieren en we blijven vooruit gaan met dezelfde energie”, legt Anders Carlsson uit..
Blåkläder is bekend om haar concurrerend concept d.m.v. eigen productie en magazijn management, sterke duurzame producten en lange termijn “ownership”. Het bedrijf verwacht met de investering van ruim 4 miljoen Euro in het logistieke systeem AutoStore, in mei klaar te zijn.